Dokapitalizowanie Plastream – moduł testowy dostępny już na stronach WP, Agory oraz Allegro

Zarząd MEDIACAP SA zdecydował o dokapitalizowaniu Spółki zależnej Plastream w kwocie 1,5mln PLN. Spółka zależna wdrożyła już testową wersję modułu Plastream Fashion na stronach Agory (avanti24), wp.pl (serwis Pudelek) oraz Allegro. Potrzeby inwestycyjne to między innymi rozwój kolejnych modułów związanych z detekcją twarzy i emocji oraz nakłady związane z planem akwizycji klientów w regionie EMEA. Jednocześnie ustanowiono w Plastream program motywacyjny wspierający realizację celów finansowych strategii 2020, która zakłada zdobycie przez Plastream stu klientów i wygenerowanie 20 mln PLN przychodów oraz 10 mln PLN zysku EBITDA w roku 2020.

Plastream to platforma technologiczna stworzona przez zespół analityków AI i inżynierów grupy MEDIACAP SA, oferowana wydawcom internetowym i firmom e-commerce w modelu SaaS. Wykorzystuje sztuczną inteligencję, sieci neuronowe oraz technologie nauczania maszynowego w celu rozpoznawania obiektów, twarzy i produktów widocznych na zdjęciach i w video, a następnie wskazuje najbardziej podobne produkty do już rozpoznanych w bazie zdjęć (np. dostarczonych przez serwisy e-commerce Allegro, Avanti24 czy Domodi).

Wersja Plastream Fashion skupia się na wykrywaniu produktów odzieżowych. Gdy internauta ogląda zdjęcie lub video na stronie wydawcy serwisu modowego lub „plotkarskiego”, mechanizm identyfikuje elementy garderoby w jakie ubrani są celebryci na zdjęciu, oraz wyszukuje linki do podobnych produktów odzieżowych z bazy serwisów e-commerce.

W efekcie pod zdjęciem celebryty internauta widzi linki z podobnymi ubraniami do widocznych na zdjęciu. Mechanizm automatycznego wyszukiwania treści i umieszczania reklam związanych z kontekstem znany jest z reklam Google, dotychczas jednak automatyzacja zamieszczania reklam dotyczyła wyłącznie określonych słów. Wyszukanie obiektu na zdjęciu możliwe było wyłącznie poprzez tzw. hashtag. Plastream otwiera nowe możliwości automatyzowania analizy obrazu i video, które przyrastają w internecie w bardzo szybkim tempie.

Wydawcom treści video, foto i audio, Plastream umożliwia automatyczne rekomendowanie najlepszych miejsc na reklamę w kontekście ujęć oraz tworzy nowe okazje do monetyzacji. Opisywane dotychczas tagami zdjęcia i video mogą stać się źródłem znacznie większej ilości informacji - nierozpoznanych wcześniej na zdjęciach obszarów, które pozwalają na tworzenie nowych treści, lepszą inwentaryzację zbiorów, kontekstowe reklamy lub przekazywanie informacji zakupowych.

Zaawansowana platforma analityczna oparta o technologię detekcji obiektów w obrazie video, machine learning, deep learning i cloud computing została w całości opracowana przez zespół inżynierów i osób zajmujących się data–science z grupy MEDIACAP SA w Warszawie i Olsztynie. Plastream Fashion to pierwszy testowo wdrażany moduł, ale w przygotowaniu są już kolejne wersje związane z detekcją twarzy i emocji. Obecne testy dotyczą serwisów Agory i WP, ale rozmowy wdrożeniowe prowadzone są równolegle z innymi wiodącymi wydawcami online i serwisami e-commerce. Spółka ma też plan rozwoju międzynarodowego – już w 2016 roku otrzymała wyróżnienie Best New Partnership of the Year przez Microsoft oraz reprezentowała polskie innowacje podczas wspólnej konferencji Wicepremiera Rządu RP Mateusza Morawieckiego i Prezesa Microsoft Satya Nadelli. Plastream został także zaproszony także na Helsinki Slush 2017 - największą imprezę prezentującą innowacyjne start-upy w Europie. Od stycznia zespół sprzedażowy Plastream rozpoczął akwizycję klientów w regionie EMEA.

Plan finansowy Plastream zakłada zdobycie stu klientów i wygenerowanie 20 mln PLN przychodów w roku 2020 co przełoży się na 10 mln PLN zysku EBITDA. Plastream jest spółką zależną holdingu MEDIACAP SA, który odpowiada za wiele znanych kampanii reklamowych (m.in. Brawo Ja dla Plusa, „Szef” dla Pracuj.pl czy #dziejesięwPolsce dla wp). Do holdingu należy również największa polska firma badawcza IQS oraz dwie inne platformy technologiczne: Opinie.pl (big data) i TalentMedia (zrzeszająca 80 popularnych kanałów w serwisie youtube). W ogłoszonej „Strategii 2020” MEDIACAP SA prognozuje, że łączne przychody z należących do niej platform technologicznych wyniosą w ciągu 3 lat blisko 80 mln PLN co przełoży się na 21 mln PLN zysku EBITDA w 2020.